Редактор(к)и випуску: Альона Ляшева і Тарас Саламанюк
Релігійна тематика часто оминається в лівих колах, бо питання, що стосуються існування метафізичного, є нібито самозрозумілими. Такий однобокий підхід може призвести до оминання важливих тем і тому потребує розширення. Тож цей номер якраз ставить за ціль підняти і проаналізувати питання перетину релігії з політикою, економікою і мистецтвом. При погляді на соціальний інститут релігії в різноманітних його формах ми нагамаємося вийти за шаблони однозначних трактувань і натомість виокремити і проаналізувати позитивні (емансипативні) й негативні (експлуатаційні) прояви релігії.
Зокрема, в першому розділі ми зібрали соціологічні та філософські тексти, де переосмислюється значення релігії в сучасному суспільстві і співставляється з тим суспільством, в якому були написані класичні марксистські тексти про аналіз релігійних явищ. Міхаель Леві пояснює, чому релігія не є простим запитанням для марксистських мислителів. Альберто Тоскано показує, яким чином релігія трансформується за сучасного капіталістичного устрою. У двох тестах Ален Бадью дискутує про відому фразу «Бог помер» та поняття Іншого. Рендал Коллінз демонструє застосування методології мікросоціології для аналізу релігійних практик. Тері Іглтон критикує Ніцше і показує, яким чином вчення Христа було прогресивнішим за підхід філософа. Загалом, мислителі представлені в цьому розіділі наголошують на тому, що питання релігійного не можуть ігноруватися або спрощуватися. В їхніх текстах показано, як, спираючись на класичні роботи критиків релігії, сучасні дослідники можуть описувати та пояснювати релігійне.
Перетин релігійного з політичним, соціальним і економічним є дуже багатограним. У другому розділі номеру ми наводимо тексти, що показують, яким чином емансипативні суспільні рухи перетинаються з релігійними віруваннями. Прикладами такого перетину є прогресивний християнський рух у Латинській Америці, описаний Леві, або підняття питань ґендерної рівності у християнських громадах, проаналізоване Єлєною Дудко. Продовжуючи ґендерну тематику, Марцела Косьцяньчук зображує, яким чином релігійне пов’язане з гомосексуальністю в іудейській традиції. З іншого боку до іудаїзму підходить Ольга Шевченко у своєму репортажі про паломництво хасидів до Умані. На останок ми наводимо статтю Ковалевскі про феномен чорного (інтер)націоналізму серед мусульман з американських гетто. В цілому, в описі та поясненні поєднання релігійного і політичного у сфері суспільних рухів автор(к)и цього розділу демонструюють, яким прогресивним чином може трансформуватися інститут релігії в умовах соціального пригноблення певних груп віруючих.
У третьому розділі ми пропонуємо читачам погляд на релігію крізь призму мистецтва. Тут представлені фототвори Констянтина Сміляніков, на яких автору вдалося впіймати моменти яскравого прояву релігійного в буденному просторі. Крім цього, тут представлені роботи та інтерв’ю польських художниць-феміністок, які піднімають питання жіночого в релігії. Всі ці матеріали підготовлені й споряджені концептуальними коментарями мистестецтвознавиці Тамари Злобіної.
Хоч, як показано в попередніх розділах, релігія може сполучатися з прогресивними суспільними рухами, вона досі залишається інститутом, що легітимує суспільну нерівність. Питання екслюзії, дискримінації, пов’язані із релігійною сферою, обговорюються в четвертому розділі. Етьєн Балібар дискутує на тему секуляризації і критикує сучасний контр-релігійний дискурс. Славой Жижек пов’язує питання міграції з дискримінацією за релігійними переконаннями, а активістка Хаджра Чіма розповідає, яким чином християни є ексклюзованими з економічного і соціального життя ісламського Пакистану. Врешті, переходячи до вітчизняного контексту, Катерина Диса розповідає про чари і відьомство в українській історії. Продовжуючи цю тематику, Іван-Павло Химка пише про відносини між митрополитом Андреєм Шептицьким і бандерівстким рухом. На останок, Альона Ляшева аналізує співпрацю релігійних і політичних організацій в сучасній Україні на основі аналізу даних моніторингу протестів Центу соціальних і трудових досліджень.
В останньому розділі рецензій представлені відгуки на тематичні книги і фільми. Зокрема, рецензія на фільми «Сестри Магдалини» і «Філомена» піднімає тему засилля ірландської католицької церкви. Інша рецензія — на книгу Катерини Диси «Історія з відьмами» — доповнює власну статтю цієї авторки, представлену в попередньому розділі. Врешті, рецензія на книгу «Притулок» — про антропологічне дослідження методистської церки в ПАР — не лише розкриває прогресивні прояви цієї південно-африканської церкви, але й порівнює її з українською церковною ситуацією. Безсумнівно, представлена тут підбірка — лише початок на шляху до різностороннього вивчення релігійного. В той же час, обопільну розвідку проведену в цьому випуску складно недооцінити. Адже вона демонструє нам, як соціальний інститут релігії та пов’язані з ним групи і рухи можуть як набувати ролі консервативного елемента, так і трансформуватися з розвитком суспільства й суперечити чинному соціальному порядку. В будь-якому разі, запрошуємо наших читачів до дискусії та подальшого дослідження поставлених запитань.
Випуск видано за підтримки фонду Рози Люксембург
ЗМІСТ ВИПУСКУ
Розділ 1. Осмислити релігійне
Опіум народу? Критичний марксизм і релігія
Міхаель Леві
Переосмислюючи Маркса і релігію
Альберто Тоскано
Бог помер
Ален Бадью
Мікросоціологія релігії: колективні та індивідуальні релігійні практики
Ренделл Коллінз
Ніцше і Христос
Террі Іглтон
Етика. Есе про свідомість зла
Ален Бадью
Розділ 2. Релігія і емансипативні суспільні рухи
Визвольне християнство у Латинській Америці
Міхаель Леві
Рух за гендерну рівність у християнстві
Єлєна Дудко
Хліб та апельсин на пасхальній кеарі. Лесбійські прочитання юдейської традиції
Марцела Косьцянчук
Паломництво хасидів до Умані: репортаж
Ольга Шевченко
Чорний Бог і білий диявол у міських гетто Америки: релігія і чорний націоналізм Нації Ісламу
Збігнєв Марцін Ковалевські
Розділ 3. Релігія крізь призму мистецтва
Чи потрібна лівим духовність? Фотопроект «Street Theography»
Тамара Злобіна, Костянтин Смолянінов
Духовний фемінізм
Інтерв’ю з польськими художницями
Розділ 4. Релігія і легітимація соціального устрою
Saeculum. Культура, релігія, ідеологія
Етьєн Балібар
Візії Європи: У мене є мрія
Славой Жижек
Ринок праці, богохульство, ґетто та християнські меншини у Пакистані
Інтерв’ю Альони Ляшевої з Хаджрою Чімою
Ставлення представників православної церкви XVII століття до відьомства і чарів
Катерина Диса
Християнство та радикальний націоналізм: Митрополит Андрей Шептицький та бандерівський рух
Іван-Павло Химка
Релігійне та політичне в українських протестах у 2011-2014 роках
Альона Ляшева
Розділ 5. Рецензії
Магдалини і невипрана білизна ірландського католицизму: огляд фільмів «Сестри Магдалини» і «Філомена»
Галя Василенко
Рецензія на книгу Катерини Диси «Історія з відьмами. Суди про чари в українських воєводствах Речі Посполитої XVІІ-XVІІІ століття»
Анастасія Шевцова
Церква: притулок для всіх? (Рецензія на книгу “Притулок”)
Анастасія Рябчук, Софія Заремба
ПОПЕРЕДНІ ВИПУСКИ ЖУРНАЛУ:
СПІЛЬНЕ №5: Політекономія расизму
СПІЛЬНЕ №4: Класова експлуатація і класова боротьба