Мир

ЛАСКАВО ПРОСИМО ДО СПОЛУЧЕНИХ ШТАТІВ ЕКОНОМІЇ!

17.08.2011
|
Енді Кролл
4528

Енді КРОЛЛ

Забруднена вода, задимлене небо, мости обсипаються, фінансування освіти зменшується, число хворих американців збільшується: все це вплив масових скорочень у зв’язку з борговою угодою.

Угода щодо максимально допустимого рівня державного боргу, розроблена президентом Бараком Обамою та лідерами Конгресу, і прийнята Палатою представників у понеділок вдень [1 серпня – прим. пер.], веде до глибоких, болючих і тривалих урізань у всіх сферах держбюджету. Що ж опиниться під ножем скорочень? Цифри говорять самі за себе.

У планах Обами та республіканців скоротити державні витрати протягом наступних десяти років на $917 млрд. З них майже $570 млрд. надійдуть з так званих «невоєнних дискреційних витрат». Отже, йдеться про величезні кошти, які уряд вкладає у безпеку і майбутнє країни – освіту і професійну підготовку, управління повітряним рухом, дослідження в області охорони здоров’я, безпеку кордонів, фізичну інфраструктуру, охорону навколишнього середовища та захист прав споживачів, соціальне забезпечення дитини, харчування, правоохоронні органи і багато іншого.

Законопроект Білого дому скоротить витрати такого виду майже в два рази у відсотковому відношенні до валового внутрішнього продукту, приблизно з 3,3 відсотка ВВП Америки до мінімального 1,7 відсотка, що є найнижчим показником за майже півстоліття, пише Етан Поллак, головний політичний аналітик лівоспрямованого Інституту економічної політики. За підрахунками Поллака скорочення у законопроекті Обами майже настільки ж високі, як і запропоновані конгресменом Полом Райаном у його радикальному бюджеті, що звужує невійськові дискреційні витрати до всього 1,5 відсотка від ВВП. Президент заявив, що такий варіант вирішення боргової проблеми дозволить Америці і надалі здійснювати «інвестиції, які створюють робочі місця, в такі галузі, як освіта та наукові дослідження». Проте щодо найважливіших державних інвестицій, законопроекти Обами і Райана є найближчими сусідами. «Марно шукати зв’язок між цим законопроектом президента та його програмою “Здобуваючи майбутнє”», – говорить Поллак. – «Ця програма закінчується».

На прикладі охорони навколишнього середовища можемо побачити шкоду, яку може заподіяти ця угода. Президент похвалився, що його справа з Республіканською партією сповіщає настання епохи «найнижчого рівня річних внутрішніх витрат з часу, коли Дуайт Ейзенхауер був президентом». Проте Мелінда Пірс, лобіст із клубу «Сьєрра», зазначає, що законопроект може перекрити фінансування, необхідне для забезпечення дотримання основ природоохоронного законодавства про книжки, в тому числі й Актів про чисту воду і чисте повітря. «Слід пам’ятати, що епоха Ейзенхауера завершилася раніше, ніж ми прийняли Акт про чисту воду і Акт про чисте повітря», – говорить Пірс. – «Просто фізично не буде запасів для захисту питної води і забезпечення чистого повітря, яким можна дихати».

Бен Шрайбер, податковий аналітик Друзів Землі (Friends of the Earth), національної екологічної правозахисної групи, говорить, що угода між Обамою та республіканцями щодо максимально допустимого рівню державного боргу може також поставити хрест на інвестиціях у вітрову, сонячну та інші екологічно чисті енергетичні технології. «Революція чистої енергії стає жертвою цих скорочень», зазначає Шрайбер. Він додає, що Агенція з охорони навколишнього середовища також надсилає кошти штатам для їх власної охорони навколишнього середовища, яка може постраждати після такого різкого скорочення внутрішнього споживання. У той же час, за його словами, корпоративні субсидії для нафтових і газових компаній, що оцінюються в $30млрд протягом десяти років, лишається недоторканними в останній пропозиції розв’язання боргової проблеми. «Винуватці забруднення виходять сухими з води», – говорить він. – «Ми фактично віддаємо навколишнє середовище в руки індустрії».

Програми працевлаштування можуть також опинитися під загрозою. Рік МакГью, штатний юрист в National Employment Law Project, виділяє дві програми, що перебувають під загрозою зникнення: Закон про інвестування в робочу силу, який фінансує навчальні програми для молодих, дорослих і звільнених робітників, і програма the Trade Adjustment Assistance, що надає пільги та пропонує навчання працівникам, які втратили свої робочі місця внаслідок аутсорсингу. МакГью стверджує, що обидві програми необхідні в умовах, коли 14 мільйонів американців не мають роботи.

МакГью додає, що законопроект не включає в себе розширення федерального фінансування виплат безробітним, яке закінчується в кінці року. В цілому, він боїться, що і без того слабкий ринок праці може зазнати нищівного удару внаслідок угоди між Обамою та республіканцями. «Прийняття у Вашингтоні законопроекту про таку велику економію – безглуздя і помилка», – говорить він.

Коли справа доходить до державного фінансування освіти, картина стає більш складною. Законопроект Білого дому захищає гранти Пелла [державні стипендії – прим. пер.] для незаможних студентів, що є великою перемогою для захисників освіти. Але захист фінансування грантів Пелла означав би ліквідацію відсоткових субсидій для студентів-аспірантів і додаткових пільг, що знижують відсоткові ставки для випускників, які зробили свої платежі по кредиту у встановлені терміни. Емі Вілкінс, віце-президент зі зв’язків із державними органами фонду Educational Trust, говорить, що фінансування державних середніх шкіл, програми Head Start, спеціальної освіти та ін. теж під загрозою.

Освіта, охорона навколишнього середовища і програми працевлаштування – це тільки початок. Ряд програм соціального забезпечення – програма харчування для жінок, немовлят і дітей (WIC), талони на харчування, виплати на житло особам з низькими доходами, виплати на виховання та основні програми соціальної допомоги – можуть втратити фінансування в рамках плану щодо максимально допустимого рівня державного боргу. Те ж саме може статися з інвестиціями в покращення стану мостів, доріг та залізничних перевезень.

Але це ще не фінальний раунд скорочень. Згідно з угодою між Обамою і Республіканською партією, також розпочинає свою роботу двопартійний комітет з питань скорочення дефіциту, який має визначити до кінця 2011 року ще $1,5 трлн. скорочень на 10 років. Якщо комітет не зможе досягти згоди або Конгрес не зможе прийняти його рекомендації, всеохоплюючі скорочення сумою у $1,2 трлн. відбудуться у будь-якому випадку. Зрештою, невоєнні дискреційні витрати можуть бути скорочені ще на мільярди доларів на додачу до початкових $570 мільярдів. Соціальне забезпечення і програма безкоштовної медичної допомоги будуть захищені від глибоких скорочень, але фінансування програми медичного забезпечення пристарілих (Medicare) можуть скоротити на сотні мільярдів доларів, якщо, наприклад, комітет прийме рішення про підвищення віку для отримання права на програму.

Те, чого немає в угоді, також може зашкодити. Зокрема, за результатами аналізу Інституту економічної політики, відсутність розширення федеральної допомоги по безробіттю та зниження податку із фонду заробітної плати, в поєднанні з рядом скорочень внаслідок угоди, призведуть до зменшення числа робочих місць на 1,8 мільйона і втрати в обсязі виробництва сумою у $241 млрд. 2012 року. «Це набагато зменшить економічний попит», – пише Поллак. – «Це матиме руйнівні наслідки».

2 серпня 2011 р.

Переклад Тетяни Родіонової за редакцією Володимира Іщенка

Оригінал: Mother Jones

Читайте також:

Две Америки (Николь Колсон)

Разгневанные толстосумы (Пол Кругман)

Лікнеп про класову боротьбу (Майкл Швальбе)

Пояснюючи кризу (Девід Гарві)

Як запродався Обама (Мет Тайбі)

Поделиться