Мероприятия

Соціально-політичне кіно в кіноклубі НаУКМА

11.09.2010
4234

Щопонеділка о 18:30 у Бурсі (9 корпус, 1 поверх, 13 кімната)
по вул. Набережно-Хрещатицькій 27
Вхід вільний. Після фільму – дискусія.

13 вересня Доктрина Шоку / The Schock Doctrine (Мат Вайткросс, Майкл Вінтерботтом, 2009)

Теми для дискусії: неолібералізм, глобальна нерівність, демократія

Доктрина Шоку — документальний фільм, поставлений за новою книгою Наомі Кляйн, видатної публіцистки та учасниці альтерглобалістського руху. Кляйн послідовно критикує економічну доктрину неолібералізму, що панує зараз у більшості країн світу, а також погляди головного проповідника цієї доктрини — професора Мілтона Фрідмана. Демонструючи чисельну кількість фактів геноциду, репресій, політичних переворотів, Кляйн розвінчує міф про те, що дерегуляція економіки, приватизація та скорочення соціальних витрат ведуть до свободи, демократії та економічного процвітання.

20 вересня Великі сподівання/High Hopes (Майк Лі, 1988)

Теми для дискусії: «джентрифікація» міського простору; економічний, культурний і символічний виміри класової структури.

Фільм присвячено питанню «джентрифікації» — облагороджування центральних районів Лондона з поступовим витіснення бідняків з їх будинків та заселення житла людьми із середнім та високим статком. Цей процес відбувався шляхом поліпшення якості та перепланування житла з наступним підвищенням орендної плати або податку на нерухомість, який бідні люди платити вже були не спроможні. Герої картини — свідомий, але розчарований гіппі-соціаліст Сиріл та його дружина Ширлі — мешкають в районі Кінгз Кросс. Поступово навколо них поселяються прагматичні і фінансово успішні «яппі», далекі від ідеалістичних розмірковувань, що призводить до зіткнення радикально протилежних культур та світоглядів.

27 вересня Персеполіс / Persepolis (Вінсент Пароно, Маріан Сатрапі, 2008)

Теми для дискусії: Іранська революція, права жінок.

Персеполіс – анімаційне кіно за однойменною книгою Маріан Сатрапі, яке переповідає зворушливу історію дорослішання Маріан на фоні подій Ісламської революції. Для письменника доволі незвично адаптувати власну книгу для екранізації, особливо, якщо це гумористична книга, і особливо, якщо це автобіографічна гумористична книга. В цьому і полягає самобутність фільму — відображення життя у його кумедності. Як не дивно, особистісні епізоди з життя авторки виглядають набагато реалістичніше, ніж політичний та історичний бекґраунд. Проте, як не парадоксально, чим «особистіше» кіно, тим воно правдивіше. Описи всіх труднощів, пов’язаних з переїздом до нової країни та соціальної адаптації — дуже щирі і зворушливі. Це — не кіно про Іран. Це кіно про його мешканку, яка прагне свободи у країні, де жінка не може її отримати.

4 жовтня Фанатик / The Believer (Генрі Бін, 2001)

Tеми для дискусій: расизм, антисемітизм

У дитинстві єврейського хлопчика на ім’я Денні Балінт виганяють з релігійної школи за «вільнодумство». У 22 роки Денні бриє голову й стає скінхедом. Тепер він — лідер банди неонацистів, що оголосили війну євреям і влаштовують вуличні бійки та погроми не зупиняючись і перед вбивством. Однак, не зважаючи на те, що авторитет Денні серед скінхедів зростає, він у душі лишається раввіном-невдахою, який нападає на євреїв удень, а вночі старанно вивчає священні манускрипти на івриті.

11 жовтня Кошмар Дарвіна/Darwin’s Nightmare (Хуберт Саупер, 2004)

Теми для дискусії: глобалізація, експлуатація робітників у Третьому світі, екологічні проблеми, воєнні конфлікти

Танзанія, 60-ті роки. В озеро Вікторія (найбільше тропічне озеро світу) впускають рибу-хижака – нільську щуку – яка знищує майже всю фауну озера. Екологічна катастрофа породжує прибуткову індустрію: біле мясо величезної риби експортується до Європи. Але ця торгівля, не покращила рівень життя місцевого населення, навпаки: за інтенсивним експортом йде не менш інтенсивний імпорт, на цей раз зброї…

18 жовтня Де вода зустрічається з небом/ Where the water meets the sky (Девід Ебертс, 2008)

Теми для дискусії: проблеми СНІДу, сирітство, виклик традиціям

«Де вода зустрічається з небом», оповідає історію групи жінок з віддаленого регіону північної Замбії. Отримавши унікальну можливість зняти документальний фільм про своє життя і життя громади, ці жінки уперше озвучили думки, які поколіннями замовчувалися в силу панівих традицій. Багато хто з 23 учасниць проекту є неписьменними, злиденними і не обізнананими ані з кінематографом, ані з телебаченням. Обираючи теми і матеріал для своїх фільмів, ці жінки піднімають такі важливі і болючі але замовчувані у громаді питання як злиденне становище дівчат-сиріт, батьки яких загинули від СНІДу. В основу фільми покладено реальну історію життя і щоденної боротьби за виживання 18-річної Пенелопи і її осиротілих братів і сестер.

1 листопада Умберто Д/Umberto D (Вітторіо Де Сіка, 1952)

Теми для дискусії: житлові проблеми, бездомність, становище людей похилого віку

Фільм розпочинається з кадрів, де міліція розганяє демонстрацію пенсіонерів за підвищення пенсій і далі зосереджується на історії одного з учасників демонстрації — самотнього пенсіонера Умберто у його боротьбі за право на житло, гідний соціальний захист і опіку в старості. Його пенсії недостатньо, щоб сплачувати за оренду кімнати і хазяйка погрожує вигнати його на вулицю. У пошуках даху над головою Умберто на деякий час просить влаштувати його в лікарню. Але не маючи друзів, до яких можна би було звернутися по допомогу, він лишається кинутим напризволяще у старості. Один з кращих фільмів італійського неореалізму.

8 листопада Кеті, повернись додому/Cathy, come home (Кен Лоуч, 1969)

Теми для дискусії: житлові проблеми, бездомність, криміналізація бідності

У фільмі змальовано історію родини, яка, не маючи власного житла, мусить шукати притулку у родичів, у аварійному будинку, у циганському таборі, у нічліжці, на вокзалі… Фільм у прайм тайм побачила третина британців, він набув неабиякого розголосу і навіть призвів до створення благодійної організації «Shelter». Історія Кеті (яку після поневірянь було позбавлено батьківських прав) була правдивою, а у місцях, де Лоуч знімав фільм (нелегально, оскільки міська влада не надала дозволу знімати, побоюючись, щоб молодий режисер із БіБіСі не зробив медіа-скандалу), справді жили люди. Періодично голос за кадром перериває розповідь про Кеті і називає цифри: наскільки скоротилося будівництво соціального житла, скільки необхідно чекати, щоб отримати житло від держави, таким чином надаючи переконливу критику функціонування житлового ринку за капіталізму.

15 листопада Корпорація / The Corporation (Марк Ачбар, Дженіфер Аббот, 2003)

Теми для дискусії: неолібералізм, корпорація, глобалізація

Відзначений 26 міжнародними нагородами і 10 міжнародними нагородами у номінацї «фільм глядацьких симпатій», цей фільм розширив кордони документалістики і перетворилася на суспільний рух проти засилля і впливу корпорацій на наше життя. КОРПОРАЦІЯ, досліджує сутність і нестримний ріст найвпливовішого інституту наших часів, починаючи з того історичного моменту, коли корпораціям було надано статус «юридичних осіб» і задаючи питання «якими саме є ці особи?» Фільм висвітлює різні аспекти діяльності і здебільшого негативного впливу корпорацій на основі сорока інтерв’ю як с прихильниками так і критиками корпорацій –зокрема, Ноама Хомського, Наомі Кляйн, Говарда Зінна, Вандани Шіви і Майкла Мура – а також відверті зізнання, кейси, і стратегії до змін.

22 листопада Клас/ Entre les murs (Лоран Канте, 2008)

Теми для дискусії: шкільна освіта, соціальні нерівності

Клас – це художній фільм знятий у напівдокументальному стилі, про молодого вчителя, якого направляють до «проблемної» школи у бідному французькому передмісті. Він приходить з ідеалістичним наміром застосувати нові підходи до викладання літератури, але більшість зусиль доводиться спрямовувати на підтримання порядку, примирення дітей різного етнічного походження і навіть вирішення особистих і сімейних проблем учнів, зокрема питання про «нелегальний» статус і ризик депортації одного з них. Фільм отримав пальмову лілку на фестивалі у Каннах.

29 листопада Боулінг для Колумбіни/Bowling for columbine (Майкл Мур, 2002)

Теми для дискусії: освіта, зброя, насильство

США є лідером у світі за кількістю вбивств із застосуванням вогнепальної зброї. Стволів у країні більше, ніж телевізорів. Чи американці божеволіють від зброї чи вони і справді збожеволіли? Хто і що стоїть за цим? Голівуд, рок-н-рол, інтернет? Чи, можливо, історична схильність до насилля? У центрі фільму — трагічний інцидент, стрілянина у коледжі Колумбіни. Спірний, глибокий, скептичний погляд на взаємозв’язок насилля і страху у сучасній Америці

6 грудня Фабрикуючи згоду: Ноам Xомський і Медіа/ Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media (Марк Ачбар, Пітер Вінтонік, 1992)

Теми для дискусії: пропаганда, медіа і капіталізм

Фільм — глибоке і сповнене ненастанного реалізму свідчення — те, що ви бачите в Америці — не те, що ви отримуєте в Америці. Можна стверджувати, що Ноам Хомський — один із найбільш освічених політичних оглядачів сучасного світу. Так легко бути грабіжником, чинити звірства… Набагато важче розкрити суть, систематизувати факти та пильно відстежувати події. Це майже трьохгодинний інтенсивний тренінг справжньої демократичної відповідальності.

Попередні програми кіноклубу:

Соціологічний кіноклуб Києво-Могилянської Академії — літо 2010

Соціологічний кіноклуб Києво-Могилянської Академії — весна 2010

Соціологічний кіноклуб Києво-Могилянської Академії — осінь 2009

Поделиться