Після 70 років атеїстичної політики Радянського Союзу , релігія не просто повернулася на пострадянському простір, але впевнено зайняла місце одного з найвпливовіших соціальних інститутів. Її вплив не обмежується сьогодні середовищем релігійних свят і ритуалів, відродженням “духовних цінностей” (яким би неоднозначним не було б це поняття), але проникає в середу політики, економічного життя, освіти і охорони здоров’я, прав людини, міжнародних відносин.
Водночас, аналіз відродження релігійності в пострадянських країнах коливається від захопленої підтримки до радикальної атеїстичної критики, з відсутністю глибокого соціального аналізу конкретних економічних і політичних предумов для саме таких тенденцій. Порівняльний підхід міг би допомогти розібратися у специфіці та загальних рисах релігійних громад у різних куточках світу. Чому, наприклад, католики в Центральній Європі займають анти-комуністичну позицію, а в Латинській Америці формують прогресивний рух “теології звільнення”? Чому православні Москви виступають за засудження Пуссі Райот, а православні Києва відкривають на ніч храми для тих, хто протестує на Євромайдані? Який досвід співпраці лівих з представниками різних релігійних течій у світі? Чи можливо таке співробітництво в сучасній Україні?
Даний даний випуск «Спільного» почнає дискусію про соціальну роль релігії, утримуючись від есенціалізаціі релігії як у своєму корені “позитивного” або “негативного” явища, натомість пропонуючи матеріалістичне розуміння розвитку релігії як соціального інституту в конкретних історичних умовах.
Тематичні блоки матеріалів:
- Лівий погляд на релігію – теоретичні тексти про соціологічні, історико-матеріалістичні підходи до феномену релігії.
- Релігія і емансипативні суспільні рухи – зокрема про теологію визволення, прогресивні течії в ісламі, історичний огляд лібертаних і лівих рухів в авраамічних релігіях, буддизм і ненасильницький протест, растафаріанці і “нові ліві” тощо.
- Релігія і легітимація соціального устрою – зокрема про релігію як ідеологічний державний апарат, про класові аспекти пригноблення віруючих, про сакралізацію як протидію протестам тощо.
- Релігійний фундаменталізм – зокрема про релігію і (ультра)націоналізм, “зіткнення фундаменталізмів”, протестантські секти, критику концепції “розумного задуму” тощо.
- Філософія атеїзму – філософські погляди на множину видів атеїзмів, постать Христа та пізніших відомих (контр)революціонерів.
Ми пропонуємо усім зацікавленим долучатися до роботи над журналом у виділених тематичних блоках. Зокрема нам потрібні:
- автори матеріалів;
- перекладачі для:
- Збігнєв Ковалевський “Чорний Бог і білий диявол в міських гетто Америки. Релігія і чорний націоналізм Нації Ісламу” (польська).
- Джон-Пол Химка “Християнство і радикальний націоналізм: митрополит Андрей Шептицький і рух Бандери” (англійська).
- рецензенти для:
- Дж. Фостер, Б. Кларк, Р. Йорк “Критика розумного задуму: матеріалізм проти креаціонізму від античності до наших днів”.
- фотографи та ілюстратори для тематичної візуалізації номеру.
Також зазначимо ви можете пожертвувати кошти на паралельний проект “Спільного” по випуску номеру “Майдан і ліві”.