Спочив Папа Франциск, якого часто називають найпрогресивнішим понтифіком із часів Іоана XXIII, за котрого Римсько-Католицька Церква у масовій свідомості з втілення реакції перетворилася на значно відкритішу інституцію, яка крокує в ногу з сучасністю та рухається назустріч незаможним[1]. За всіх його земних хиб (а це був той із небагатьох очільників ватиканського престолу, які визнавали їх наявність), Святійший отець став найгучнішим голосом у світі на захист гнаних і голодних, бідних і біженців[2]. В умовах, коли майже всі провідні політичні сили капітулювали перед логікою неоліберального ринкового фундаменталізму та агресивної ксенофобії, серед критиків дикого капіталізму саме Франциск (лише слідом, ймовірно, йде Берні Сандерс) мав і найбільшу аудиторію, і завзятість регулярно викривати породжувані цією економічною системою нерівність і виключення.
Символічно, що Папа покинув земний світ у Великодні дні. Як і те, що людину, яка щиро робила спроби слідувати Ісусу Христу (та святому Франциску Ассізькому, на честь якого першим узяв саме таке папське ім’я[3]) в смиренні, скромності та служінні знедоленим, напередодні навідав представник зграї самозакоханих хижаків, які намагаються правити бал не лише в граді світському, але й духовному. «Pope Francis dies of cringe after meeting JD Vance» — жарт лише наполовину: схоже, останнім бажанням Папи було привітати паству, ті тисячі людей, які зібралися на свято Воскресіння на площі святого Петра; натомість Джей Ді Венс, самопроголошений католик-традиціоналіст, наполіг і на власній персональній зустрічі з важкохворим понтифіком[4]. Втім, важко уявити когось, чиї вчинки й ідеї були би більш несумісними з ідеалами початкового християнства, заснованого простим теслею, який проповідував соціальним низам і якого розіп’яла на хресті рабовласницька імперія, ніж трампісти, у скособоченому (а)моральному компасі яких гріхи та чесноти помінялися місцями.
Тіні на квіточках святого Франциска
В українському інформаційному просторі прийнято, м’яко кажучи, недолюблювати Франциска, якому закидають урівнювання агресора і жертви в його мирних закликах до обох сторін нашої війни[5]. Те, що Франциск уникав публічно озвучувати, що це російський імперіалізм розв’язав війну, — правда (хоча вторгнення безумовно засуджував, українців мучениками вважав, за них молився, пожертви надсилав і в путінській вині не сумнівався)[6]. Але популярні тут спроби приводити на противагу «нашого слов’янського Папу» Івана Павла II[7] не витримують критики: той, як і решта Францискових попередників, так само робив знеособлені абстрактні мирні звернення під час конфліктів 1990-х, наприклад, того ж геноциду в Руанді, коли, поки одні католицькі священники і черниці рятували людей, інші активно підбурювали до вбивств і видавали жертв на розправи (про Пія ХІ й особливо ХІІ та їхній звʼязок із фашистами та нацистами навіть годі говорити). М’якість формулювань понтифіка щодо агресора полюбляли пояснювати «лівизною» чи приналежністю до Глобального Півдня, а проте його похвали на адресу петербурзьких царів і перекладання відповідальності за звірства росіян на підкорені ними нацменшини (чеченців і бурятів, вони-ж бо, мовляв, «не з російської традиції») свідчать про протилежне — про незжите з часів свого євроцентричного виховання захоплення імперіями Глобальної Півночі, включно з російською.
Голуби миру, випущені після молитви Папи за Україну у 2014 році. На них одразу накинулися ворона та чайка. Багато хто побачив у цьому лихий символізм, але зоозахисники пояснювали прозаїчніше — на колонаді площі Святого Петра гніздиться купа хижих птахів, і випускати пташок у такому місці неетично
Проте при бажанні можна знайти справді разючий приклад байдужості до страждань скривджених — Папа відвідував М'янму в розпал геноциду мусульман-рогінджа на запрошення призначеного ним кардинала Бо й героїні демократичного руху Аун Сан Су Чжі; всі вони тоді мовчки потурали військовим і релігійним фанатикам, поки ті вирізали меншину (під час візиту і словом не обмовились про те, що коїться), але гірко поплатилися — та сама армія, з якою вони намагалися домовлятися, закриваючи очі чи відбіляючи її злочини, згодом здійснила черговий переворот.
Деякі засліплені злобою та невіглаством коментатори йдуть ще далі: «одним комунякою менше» (майже як навіжена трампістська конгресвумен Марджорі Тейлор-Грін, яка тішилася смерті лідера католиків світу словами «Зло здолане рукою Господа»[8]). Схоже, так вони реагуватимуть на всіх, хто не ультраправий чи ультраконсерватор. При тому, що Хорхе Берґольйо навіть не був ніколи толком лівим — на відміну від величезної кількості його братів і сестер у вірі, латиноамериканських католиків і священнослужителів, які долучилися до процесів оновлення і боротьби, що їх запустили скликаний Іоаном XXIII у 1962-1965 роках ІІ Ватиканський собор і «теологія визволення», про яку «Спільне» багато писало, зокрема у друкованому номері «Релігія: між експлуатацією і емансипацією». Біля витоків «теології визволення» та «філософії визволення» стояли мислителі, яких теж не стало зовсім нещодавно (в 2024 і 2023 роках відповідно) — Ґуставо Ґутьєррес[9] і Енріке Дуссель[10].
Багато прибічників «теології визволення» чи прямо християнського соціалізму було і в його власному Товаристві Ісуса (ордені єзуїтів), який, попри розповсюджені про нього стереотипи, вирізняється також наголосом на раціоналістичному підході, соціальній справедливості та конкретному аналізі обставин. Такі бунтівні єзуїти часто ставали жертвами репресій і розправ: можна згадати долю Луїса Еспіналя[11] в Болівії чи жертв крайньо правих антикомуністичних бойовиків (останні керувалися гаслом «Будь патріотом — вбий священника») у Сальвадорі, зокрема Рутіліо Ґранде і двох його супутників (трійко мучеників беатифіковані Папою Франциском), а також єзуїтів-викладачів Центральноамериканського університету, в тому числі всесвітньо відомих іспанських філософа Інасіо Ельякуріа та психолога Ігнасіо Мартіна-Баро. У їх числі був і безпосередній наставник Берґольйо — угорський єзуїт Ференц Яліч (Франц Халікс), який оселився в нетрях Буенос-Айреса, щоб допомагати їх мешканцям (як до нього основоположник подібного «Руху священників для Третього світу» Карлос Мухіка, якого особисто застрелив лідер ультраправих терористів із Аргентинського антикомуністичного альянсу).
Хорхе Маріо Берґольйо
Після військового перевороту 1976 року мішенями «Брудної війни», розв’язаної аргентинською хунтою проти власного народу, ставали всі запідозрені в лівих симпатіях — було вбито близько 30 тисяч незгодних. Хоча отця Яліча безпосередньо не відносять до представників «теології визволення», але він став одним із багатьох католиків, які постраждали від гонінь на неї. Стверджується, що зі всіх ув’язнених тоді 6 тисяч людей вижили лише він з іншим репресованим священником Орландо Йоріо. Останній і підозрював Берґольйо в тому, що це він наразив їх на небезпеку, а то й прямо здав катам диктатури.
У фільмі «Два папи» — вдумливому зображенні вигаданих діалогів Бенедикта XVI і Франциска Ентоні Гопкінсом і Джонатаном Прайсом, чию зовнішню схожість гріх було не використати, — кардинала Берґольйо гнітять докори сумління за долю двох його братів по ордену, яких півроку утримували в катівнях хунти, «поки він мило чаював з її керівниками» (хоча й марно просив про долю ув’язнених). Власне, звинувачення від журналіста Орасіо Вербицького у щонайменше бездіяльності, щонайбільше колаборації з диктатурою було серйозною претензією до нового понтифіка. Однак сам Ялич неодноразово заявляв, що Бергольйо не винен у його муках (хоча його формулювання не знімають з того відповідальності за співпрацю з режимом) і благословив його на служіння; багато років потому вони знову зустрілися, разом відслужили месу і урочисто обнялися.
Цей епізод залишався для Берґольйо нагадуванням про його власну небездоганність, що він намагатиметься спокутувати своєю наступною місією. Щодо ступеню його колаборації з диктатурою існують розбіжні оцінки, і на користь непричетності Берґольйо свідчила ціла низка правозахисників і демократичних активістів, у тому числі його приятелька Алісія Олівейра та Нобелівський лауреат Адольфо Перес Есківель, які твердили, що він, навпаки, врятував від розправи чимало людей. Проте і в якості допоміжного єпископа Буенос-Айреса Берґольйо брав участь у гоніннях на «теологію визволення» (через що навіть розсварився із власним орденом єзуїтів). Так-так, скільки би коментатори не прив’язували його до цієї течії, але він протягом свого аргентинського служіння був її супротивником; на нього натомість могла вплинути схожа, але підкреслено несоціалістична версія «теології народу», натхненниками якої виступали ще один його єзуїтський наставник Хуан Карлос Сканноне та Лусіо Хера (а політично, як вказує Францисків біограф та співавтор Остін Айвері, — не менш еклектична націонал-популістська ідеологія перонізму[12]; втім, стосунки Берґольйо з пероністськими президентами виявляться напруженими — як із неолібералом-приватизатором Карлосом Менемом, так і з соціал-популістом Нестором Кіршнером). Тож слід пам’ятати, що новий прогресивний курс Ватикану — заслуга радше не Франциска, а тих, з ким він свого часу боровся, хто змінили в його рідній Аргентині та всій Латинській Америці порядок денний католицизму у бік «церкви бідних» і «церкви для бідних».
«Папа бідних»: здобутки та невдачі
Незважаючи на свій консервативний бекграунд, вже як папа, Франциск, відчуваючи проблеми мирян і кліру, намагався стати виразником настроїв більшої частини своєї мільярдної пастви — незаможних жителів Латинської Америки, Тропічної Африки та Південно-Східної Азії. Мав він зважати і на посилення лівих настроїв у своєму рідному регіоні, виявом чого стала латиноамериканська «рожева хвиля» початку ХХІ століття. Тож Франциск скеровував зусилля на допомогу бідним і ліквідацію голоду, рятував мігрантів з таборів (перша поїздка понтифіка була на острів Лампедуза, де утримуються втікачі, які ризикували життям, аби перетнути з Африки Середземне море) й особисто служив ув’язненим, повернув з опали багатьох теологів-дисидентів, беатифікував і канонізував сальвадорського архієпископа Оскара Ромеро[13] та деяких інших жертв диктатур, яких ескадрони смерті вбивали під позірні гасла про «захист християнської цивілізації». Економічну та фінансову систему сучасного капіталізму він називав не інакше, як «новою тиранією». Його недоброзичливці таврували його «марксистом»[14] — від якого насправді він був вкрай далеким, але готовий був зустрічатися і співпрацювати з такими недогматичними прибічниками діалогу марксистів і християн, як Міхаель Леві (фрагменти з книги якого про визвольне християнство у Латинській Америці перекладало «Спільне»), аби разом боротися за кращий світ[15].
Папа Франциск та Міхаель Леві
Щоправда, понтифікова критика капіталізму як ідолопоклонства грошам цілком лягала в русло соціальної доктрини Католицької Церкви, закладеної ще на зламі XIX-XX століть (причому перший подібний документ — Rerum Novarum Папи Лева XIII 1891 року — мав виразно антисоціалістичне та солідаристське спрямування). Зате за Франциска Святий Престол нарешті почав повертатися до правдиво євангельської простоти, відмовляючись від розкошів і надлишків. Папа при цьому не втомлювався нагадувати, що «бідність — ядро Євангелія», а «нерівність — джерело всякого соціального зла, що волає до Небес». А ще взявся нарешті за викорінення корупції в одіозному «Банку Ватикану» (Інституті релігійних справ) — свого часу вистачало конспірології довкола підозрілої смерті Папи Іоанна Павла I, який збирався розслідувати такі фінансові махінації, але пробув на посаді лише 33 дні та раптово помер від серцевого нападу (незадовго до цього аналогічним чином сконав ленінградський митрополит Никодим Ротов, відпивши в гостях у понтифіка кави). Лише за кілька десятиліть, за Франциска для боротьби з непрозорістю та помпезною марнотратністю було створено Раду у справах економіки Святого Престолу, координатором якої було призначено кардинала Райнгарда Маркса (який не міг не обіграти свого прізвища, назвавши свою політекономічну книгу «Капіталом»).
Ключові демократизаційні порухи відбувалися за Франциска в бік децентралізації та синодальності — тобто залучення всіх, не лише церковних ієрархів, але й рядових служителів та служительок культу, а головне мирян, до обміну думками та пошуку відповідей на виклики часу. На думку Франциска, Церква постійно має вчитися слухати — і Святого Духа, і своїх прихожан із їхніми турботами. Йдучи до людей, він відвідував їх там, куди раніше не ступала нога очільника Римської курії — від інуїтських поселень в арктичній Канаді до однієї з найменших у світі католицьких общин (а також її буддистських братів і сестер) у Монголії.
Де в чому більш прогресивний шлях Церкви проклали вже його попередники (не в приклад православним та протестантським фундаменталістам Католицька Церква сьогодні стабільно висловлюється за наукову картину світу). Але де в чому він продовжив їхню консервативну непоступливість, особливо що стосується прав жінок: католики продовжували пасти задніх у порівнянні з прогресивними деномінаціями всередині протестантизму — від перспективи ординації священниць до такої, здавалося би, банальності для сучасного світу, як контрацепція (хоча коли архіконсервативний Великий магістр Мальтійського ордену звільнив Великого канцлера за розповсюдження контрацептивів для боротьби з епідемією ВІЛ/СНІД в Африці, то на вимогу Ватикану сам поплатився посадою). Максимум, чого вдалося дочекатися — призначення першої жінки на посаду заступника секретаря Синоду Єпископів, Наталі Бекварт. Ставлячи на один рівень занепокоєність проблемами міграції та абортів, він навіть відмовлявся чітко назвати «менше зло» на виборах у США[16]. Але пріоритети його загального посилу все-таки відрізнялись: він волів би, аби консервативні церковники з не меншим ажіотажем, ніж вони це роблять стосовно абортів чи одностатевих шлюбів, засуджували, скажімо, такий визначений Катехизмом Католицької Церкви гріх, як несплата зарплатні працівникам.
Водночас він був набагато відкритішим до маргіналізованих спільнот, яких раніше відкидали. Стосовно квір-людей Франциск першим із пап відмовився від традиційно різкої риторики (казав: «хто я такий, щоб засуджувати?») і дозволив благословляти одностатеві пари. Суперечливість його позицій видна вже з послання «Amoris Laetitia», де є заклики проти дискримінації і назустріч, скажімо, повторно одруженим (до Франциска їм навіть відмовляли в причасті), але так само й інвективи проти фемінізму. Системним проблемам із сексуалізованим насильством (надто педофільським) із боку священників Франциск теж краще за попередників давав раду, хоча теж не одразу. Так, Франциск заснував Папську комісію з питань захисту неповнолітніх вже невдовзі після сходження на престол, проте знадобилися скандал довкола листа колишнього нунція Карло Марії Вігано, гостра ситуація в Чилі та неабиякий тиск громадськості, щоб Ватикан звільнив насильників і приніс вибачення; та й зараз перед церквою ще багато роботи, щоб злочинців у сутанах не покривали, а викривали. «Реформувати Ватикан — це як намагатися розчистити Сфінкса в Єгипті зубною щіткою», — казав Франциск, наче виправдовуючись за повільність поступу, якого від нього очікували прогресивні християни.
Папа Франциск і житель Італії Маттіа Вільярдіта, який виступає у педіатричних лікарнях у костюмі Людини-павука
Його миротворчі зусилля, його заклики до миру та збереження життів (на схилі життя його особливо переймала бійня в Газі, де ізраїльський уряд розірвав перемир’я та знову вбиває величезну кількість палестинських дітей) багато кому здадуться наївними. Але варто розглянути кожну ситуацію конкретно — і виявиться, що Ватикан був чи не найефективнішим перемовником останнього десятиліття, відігравши фундаментальну роль у припиненні півстолітньої громадянської війни з ФАРК у Колумбії й історичному примиренні США з Кубою (щоправда, невдовзі перекресленому Трампом). Лідерам влади й опозиції Південного Судану Франциск буквально цілував взуття, аби вони не допустили повернення до громадянської війни, а заснована прогресивними католиками Спільнота святого Егідія допомогла втримати мирну угоду. Щоб відійти від закривавленого образу церкви, яка століттями вела хрестові походи та палила іновірців, він всюди намагався керуватися логікою діалогу та екуменізму, як і в релігійному житті.
Живе слово в папері: енцикліки Папи Франциска
Мабуть, головне, що залишиться як спадщина Папи Франциска — його документи, зокрема апостольський лист Evangelii Gaudium («Радість Євангелія»). Це своєрідний маніфест новообраного Папи, у якому той викладав нове бачення Церкви і відкидав соціально-економічний статус-кво, зокрема віру в «невидиму руку ринку», ідеологічну бздуру «економіки просочування згори вниз» (trickle-down, за якою ще стрімкіше збагачення надбагатих буцімто йде на користь усім) й пріоритети ринкового суспільства: він запитує, чому «новини не переймаються не тим, коли літня бездомна людина помирає просто неба, а тим, коли фондова біржа втрачає два пункти? Чи можемо ми продовжувати стояти осторонь, коли їжа викидається, а люди голодують?» Ще важливіші папські енцикліки. Перша, Lumen Fidei («Світло віри») — заслуга радше його консервативного попередника Бенедикта XVI.
А от наступна енцикліка, Laudato si’ («Хвала Тобі»)[17], несе чіткий відбиток особистості Берґольйо, хіміка-технолога за однією зі своїх освіт, людини скромних потреб і вихідця з Латинської Америки. Вона присвячена одній із найгостріших проблем сучасності, такій важливій для Папи — екології та захисту довкілля. Назва цієї енцикліки, як і наступної, відсилає до все того ж Франциска з Ассізі, який у XIII столітті збагнув єдність усього живого та «Землі як спільного дому». А природозахисний, антисистемний і антиолігархічний зміст її не менше за Грету Тунберг тригерив фейкових «християн» із числа американських республіканців, які насправді служать не Богу, а корпоративній мамоні (деякі з цих лобістів нафтогазових компаній навіть принципово бойкотували виступ Папи перед Конгресом за його боротьбу з причинами кліматичної катастрофи; втім, решта тем, які він порушував – милосердя до мігрантів, опозиція смертній карі та торгівлі зброєю — їх би теж не потішила)[18]. Причина проста: аудиторії Франциска, більша частина якої знаходиться в країнах, що розвиваються, «не потрібно доводити, що біологічний вид під загрозою зникнення через зміну клімату — не лише білий ведмідь або імператорський пінгвін, а й Homo sapiens; найчастіше вони можуть побачити це у своєму вікні».
Тривалий час релігійні екзегети шукали виправдання безжальній експлуатації природи (як і народів, які позначалися колонізаторами «нецивілізованими»). Енцикліка пориває із цією антропоцентричною пихою людини як «вінця творіння»: зрештою, ми не господарі планети, а лише її доглядачі («Господь відкидає будь-які [людські] претензії на одноосібну власність»), а «наша байдужість або жорстокість щодо інших істот рано чи пізно вплине на наше ставлення до інших людей... Кожен прояв жорстокості щодо будь-якого створіння суперечить людській гідності». Зрештою, саме така позиція «хто сильний, того і правда» стала причиною разючої нерівності, несправедливості та жорстокості проти більшості людства. З такою рішучістю зрозуміло, чому провідна альтерглобалістська мислителька Наомі Кляйн стала ключовою гостею ватиканських екологічних конференцій.
Папа засмутив власників домашніх улюбленців заявою, буцімто заводити собак і котів замість дітей «егоїстично», але обнадіїв, що тварини теж потраплятимуть до раю
Наступна енцикліка — Fratelli tutti[19] («Всі брати», зі св. Франциска Ассізького, на могилі якого вона підписана) — вийшла в розпал пандемії. Це доступно написаний (з посиланнями на Поля Рікера та спілкування з Великим Імамом найавторитетнішого мусульманського університету Аль-Азгар) маніфест всезагальної братерської любові, соціальної дружби і глобальної солідарності — глас волання в пустелі, який закликає не стояти осторонь, а бути добрими самарянами. І в добу фальшивої дихотомії антилюдяної корпоративної глобалізації чи хуторянсько-ізоляціоністської окремішності проголошує: людство — це єдина родина (Папа казав, що вірить у мирну революцію, започатковану добротою, яка не дозволяє цьому світові спокійно приймати глобалізацію байдужості). Наша ідентичність має ґрунтуватися не на «племені», а на гідності кожної людини. Це документ віри, яка зі свого народження була універсалістською, але яку вперто намагаються розфасувати в національні комори, нівелюючи її загальнолюдську сутність. Релігії, як і розмаїття всіх наших ідентичностей, покликані бути будівничими миру, а не джерелами ненависті. Ідеал простий — єдине відкрите людство, де всі свої і ніхто не чужинці, де у всіх є право на землю, житло і працю, іншими словами, гідна робота, дах над головою і жива природа за вікном. Але ця християнська візія, як показує енцикліка, несумісна з капіталізмом наживи, де багаті збагачуються, а бідні — втрачають гідність.
Архієпископ Сінгапуру, кардинал Вільям Го жестикулює перед Папою Франциском під час меси на Національному стадіоні в Сінгапурі, 12 вересня 2024 року. Фото: Edgar Su
Хоча вважається, що остання енцикліка, Dilexit nos («Він возлюбив нас») 2024 року, менше торкається поточних суспільно-політичних питань і більше сконцентрована на духовних, але і в ній читається неприйняття індивідуалістичного егоїзму коштом інших, соціально-економічної нерівності та безправ’я мільярдів людей. Подібні мотиви були невід’ємними для всіх писань і промов Франциска. Так, у своєму потужному зверненні до Світової зустрічі народних рухів Папа «в ім'я Бога» закликав покінчити з неоколоніалізмом і диктатом, фінансові інституції — скасувати борги країнам у вразливому стані, корпорації — припинити знищення довкілля та позбавлення нужденних кусня хлібу, фармацевтичні компанії — відкрити свої патенти для доступності ліків, технологічних гігантів — покінчити з циркулюванням мови ненависті, дезінформації та конспірологічних фейків, а великі держави — спинити свої агресії та окупації
Потенційні наступники та перспективи
Проте слід визнати — зміни за Франциска були далекі від розмаху й рішучості, якої очікували прибічники реформ, як спочилий у 2021 році швейцарський теолог Ганс Кюнґ. Багато в чому покійний лишився Папою благих намірів із прекраснодушними ідеями, які він не зміг повною мірою втілити в життя не лише через брак цілісної програми, але й через опір реакціонерів, ретроградів і лицемірів, які воліли, аби проповіді та жести понтифіка сприймалися ледь не як індивідуальні дивацтва літнього вікарія Петра, а після його відходу відбулось би повернення до звичних, далеких від проповіді Христа справ.
Чи візьмуть реванш ті, для кого любов Божа — порожній звук, зате ефемерні «традиційні цінності» — все? Чи, навпаки, продовжуватиметься рух Церкви назустріч людям? Хоча 108 зі 135 кардиналів-виборників зведені за Франциска, тож крайні консерватори тут у меншості, можливі всілякі сюрпризи. Зрештою, обрання кардинала Берґольйо також було таким. У 75 років той планував у відставку з єпископату, щоб на пенсії служити біднякам, але невдовзі Бенедикт XVI на тлі церковних скандалів зрікся престолу, а конклав обрав того, хто найменше жадав влади. Кажуть, не останню роль відіграла виголошена Берґольйо коротка промова, що закликала колег вийти з пут «теологічного нарцисизму», клерикалізму, формалізму й кар’єризму: «Церква покликана вийти за межі самої себе та вирушити на периферії, не тільки географічні, але й екзистенційні. Ті, де є таємниця гріха, біль, несправедливість, невігластво, духовна убогість та повне зубожіння».
Яким буде наступний папа римський? Поки що найпрогресивнішим із провідних кандидатів здається філіппінський кардинал Луїс Антоніо Гокім Тагле, беззастережний прибічник відкритої та розсудливої Церкви, допомоги бідним і постраждалим від насильства (серед іншого, він протистояв масовим позасудовим вбивствам авторитарного президента Дутерте, який зараз постав перед Міжнародним кримінальним судом, і однозначно засудив агресію, коли росіяни з танка розстріляли будівлю очолюваної ним тоді організації католицької благодійності «Карітас» у Маріуполі, вбивши її співробітників). Надія є і на соратника покійного Папи Маттео Дзуппі, який працював з тією ж Спільнотою святого Егідія (з огляду на його досвід посередництва в успішних переговорах щодо завершення громадянської війни в Мозамбіку його відправляли і до Києва та Москви, тут уже з відомим нульовим результатом), або ж алжирсько-французького кардинала Жана-Марка Авеліна, відомого своїм внеском у міжконфесійний діалог.
Але серед папабілів є і ті, хто поєднують напрочуд прогресивну економічну й екологічну позицію з подекуди доволі дрімучим соціальним консерватизмом, як Пітер Тарксон із Гани, якого пророкували в першого темношкірого Папу ще на минулому конклаві. І ті, кого більше знають за окремо взятими напрямками їх роботи, як латинського Патріарха Єрусалиму П'єрбаттісту Піццабаллу (це справжнє прізвище), який пропонував себе замість заручників, полонених бойовиками ХАМАС, і намагається досягти припинення конфлікту й окупації Палестини. І «помірковані» посередники без чіткої ідейної приналежності, як Державний секретар Святого Престолу за Франциска П'єтро Паролін. І зовсім реакційні традиціоналісти, як угорець Пийтер Ердьо чи фактично відлучений від Ватикану американець Реймонд Лео Берк, улюбленці Орбана й Трампа з Венсом[20].
Цей спектр відбиває розколи та боротьбу на всіх щаблях всередині християнських церков. На противагу «теології визволення» «теологія процвітання» шахраюватих телеєвангелістів-харизматів уславлює капітали та наживу. В католицизмі США наростає поляризація між дедалі лівішими вірянами, особливо з латиноамериканських та інших меншин, та новонаверненими, часто ультраконсервативними молодими білими чоловіками на кшталт того ж Венса: і ті, й інші свідомо долучаються до Католицької Церкви, але перші тому, що керуються християнською вірою для допомоги ближнім, а другі — бо крізь призму «культурних війн» бачать в цій церкві інституцію на сторожі сильнішої традиції та «приналежності до юдеохристиянської цивілізації».
Не дивно, що багато хто сьогодні згадують нещодавній фільм «Конклав» із його підкилимними інтригами, але перемогою простоти в особі сумирного кардинала Кабула. На додачу до «Конклава», «Двох пап» і, звісно, документальної стрічки режисера-людинолюбця Віма Вендерса «Папа Франциск. Людина слова», з фільмів на думку спадають «Черевики рибалки» — ще 1968 року екранізація австралійського роману Морріса Веста, де папою обирають нещодавно звільненого з ГУЛАГу скромного греко-католицького єпископа Кирила Лакоту (прізвище запозичене в жертви сталінського терору о. Григорія Лакоти, але сам образ — явне посилання на Верховного Архієпископа Йосипа Сліпого; при цьому в силу дурної західної звички називати все із Радянського Союзу російським у фільмі він теж вважається таким), який ще до інтронізації відмовляється від усієї церковної власності та відвертає ядерну війну між СРСР і КНР.
Кадр із фільму «Черевики рибалки»
Папа «повернувся в дім свого Отця» (у формулюванні кардинала Кевіна Фарелла, яким він сповістив про кончину понтифіка) у тривожні для всіх часи. Дивлячись на сильних світу сього — путінів, трампів, масків — моральна ницість яких очевидна, але які уявляють себе месіями — так і хочеться сказати: не так ми уявляли собі Звірів з Моря і Землі, гадали, апокаліптичні спокусники людства будуть хитромудрішими, а не настільки жалюгідними телепнями. Але це не заважає їм вести за собою юрби адептів культів цих нікчемних особистей. А втім, це чергове нагадування про банальність зла. Зла, яке проявляється в гнобленні, агресіях та інших несправедливостях матеріального світу.
Різні релігійні течії та їх діячі по-різному трактують, що з цим робити — від повної відстороненості та недіяння до обов’язку брати участь у спротиві та «виправленні світу». Папа Франциск у своїх енцикліках закликав не миритися з існуючим станом речей. Як і у всякої живої людини, у нього на цьому шляху були здобутки та помилки. Проте у своїх молитвах і діях він щиро керувався любов’ю до людей і Бога, даючи надію мільйонам. У своєму смиренні Папа Франциск часто починав звернення до людей словами «Просімо ласки відкрити наші очі та серця» — наприклад, «до бідних, аби почути їхні тяготи та визнати їхні потреби». Винесімо з його земного шляху ці настанови, які так само актуальні, як два тисячоліття тому, коли були виголошені Ісусом на Горі Блаженств.
Примітки
- ^ Щодо суспільно-політичної траєкторії Папи Франциска див. докладну статтю The Bergoglio Smile: Colm Tóibín on Pope Francis з London Review of Books.
- ^ Папа розумів їхні проблеми з власного досвіду — він не лише був небагатого походження, як і чимало його попередників у XX столітті, але й із родини іммігрантів, які покинули Італію, аби втекти від фашистського режиму. Сам молодий майбутній папа, Хорхе Берґольйо, працював на різноманітних низькооплачуваних роботах на кшталт прибиральника. Серед них був цех контролю якості харчових продуктів під керівництвом вигнанки із Парагваю Естер Баллестріно. Пізніше ця жінка очолить спротив військовій диктатурі з боку «Матерів площі Травня», які протестували проти викрадень, катувань і вбивств своїх дітей, і сама стане жертвою цієї практики, як і її донька та сестри (офіційно «пропали безвісти»); перед тим, як її схопили силовики, Берґольйо, тепер уже шанований падре, допоміг їй потайки вивести її бібліотечку соціалістичної літератури, а згодом згадував, що її приклад показав йому, що марксисти теж бувають праведниками.
- ^ Цікаво, що ще в 1979 році вийшов роман принстонського юриста «Вікарій Христа» (The Vicar of Christ) про прогресивного папу, який оголосив хрестовий похід проти голоду та консервативних порядків у церкві, але якого вбивають за його антивоєнну діяльність. Папу в ньому звуть Франциском, але збіг легко пояснюється алюзією на Франциска Ассизького, який заступався за простолюд і проповідував пташкам — еталон злиденного, аскетичного святого.
- ^ З нагоди зустрічі Венсу від Папи подарували ватиканську краватку — мабуть, це допоможе йому завжди бути в Білому Домі в костюмі.
- ^ Разючий контраст з тим, як його сприймали після його обрання — тогді багато писали, що як архієпископ Буенос-Айреса був ординарієм для східних католиків, включно з українськими, і був добре знайомий з їхнім обрядом ще від емігрантського священника Степана Чміля. Але вже невдовзі спроби вибудувати діалог з РПЦ — як-от зустріч з патріархом Кірілом на Кубі (заплановану другу в Єрусалимі довелось скасувати якраз через російську навалу проти України) — вибудували образ Франциска як занадто прихильного до Москви. При цьому не принесли вони особливих успіхів і для християнського екуменізму, подолання тисячолітнього розколу з православ’ям 1054 року — на відміну від історичного зближення Риму з Константинопольською патріархією.
- ^ А от резонансне формулювання про «білий прапор» у вуста Папи вклав журналіст швейцарського каналу RSI Буччелла, який сам формулював питання так: «В Україні є ті, хто вимагає мужності здатися, підняти білий прапор. Але інші кажуть, що так буде легітимовано право сили. Що Ви думаєте?» Очільник пресслужби Святого Престолу Маттео Бруні мусив давати роз’яснення, підкреслюючи, що Папа пропонував Україні не капітулювати перед РФ, а шукати миру за допомогою переговорів.
- ^ Поляк Кароль Войтила (Іван Павло II) був першим папою зі слов’янського світу, а аргентинець Хорхе Берґольйо (Франциск) — першим з Латинської Америки.
- ^ Таку люту ненависть до покійного Папи, якого назагал любили у різних куточках світу, не демонструє навіть президент Аргентини, «лібертаріанський» любитель державних репресій Хав’єр Мілей, який колись таврував Франциска останніми словами типу «імбецил».
- ^ Перуанець Ґуставо Ґутьєррес був одним із найвпливовіших богословів сучасності як основоположник теології визволення. Власне, сам цей термін був популяризований його однойменними працями 1969 і 1971 років («До теології визволення» та «Теологія визволення: Перспективи») аналогічно до споріднених «педагогіки визволення» бразильця Паулу Фрейре та «філософії визволення» аргентинця Ендріке Дусселя. Зрештою, ідеї Ґутьєрреса змінили не тільки католицьке богослов’я, але й підходи до соціальної справедливості в Латинській Америці та далеко за її межами.«Я родом з континенту, на котрому понад 60% населення живуть у бідності, а 82% з них перебувають у крайніх злиднях». Народжений у бідній метиській родині у Перу, Ґутьєррес підлітком тривалий час не міг ходити через остеомієліт, і цей досвід поглибив у нього інтерес до християнства. Вивчаючи літературу та психіатрію, він зрештою вирішив стати священником. У процесі навчання в Чилі та кількох європейських країнах на нього вплинули прогресивні теологи типу Карла Ранера, Ганса Кюнґа чи Йоганна Баптиста Метца, але й раніше крамольні для церкви марксистські праці Ернста Блоха, Хосе Карлоса Маріатеґі, Антоніо Ґрамші, Герберта Маркузе, Люсьєна Ґольдмана, Дьйордя Лукача й Ернеста Манделя (протиставлених Альтюссеру через краще розуміння поняття відчуження).На той момент, початок 1960-х, Другий Ватиканський собор відкрив шлях до тектонічних змін у Католицькій церкві. Молодий отець Ґутьєррес був одним із рушіїв цього процесу: хоча спершу пропозиції Гутьєрреса про «форму християнського радикалізму» не прийняли, невдовзі він став одним із головних теоретиків пастирсько-теологічної комісії конференції єпископів регіону (СЕЛАМ).Ґутьєррес закликав християн не миритися з несправедливістю та пасивно чекати часу, коли прийде спасіння, а ставати на бік пригноблених, знаходячи у своєму служінні шлях боротьби з бідністю та нерівністю. Він відкинув точку зору консервативніших колег, що два напрями розвитку людства — «минуще» світське (суспільний прогрес) і «сакральне» релігійне (надприродне одкровення) — протікають паралельно й окремо; натомість історія єдина, й «людство в глибокій єдності з самим собою покликане огом розвивати суспільство в етичному плані». Відтак порятунок нерозривно пов’язаний з прагненням справедливості та соціальним визволенням у матеріальному світі теж. Але незаможні та знедолені, «вигнанці на своїй землі» мають бути не об’єктом зверхнього співчуття та милосердя, а, як і поневолені євреї у біблійній книзі Вихід, творцями власного звільнення. Це означало християнський соціалізм, що поєднує християнську віру з модерними соціологічними теоріями (на кшталт теорій залежності), які показують, чому вона несумісна з капіталістичною системою та конкретними діями для радикальної зміни стану речей (глибокої трансформації системи власності, якшо потрібно — соціальної революції експлуатованих класів):«Гріх заданий у структурах пригноблення та експлуатації людини людиною… Отже, злочин постає як фундамент відчуження, що призводить до ситуації несправедливості… Неможливо зрозуміти його конкретні прояви без базису, що їх породжує. І навпаки, гріх вимагає радикального звільнення, яке, своєю чергою, передбачає звільнення політичне… Заперечувати реальність класової боротьби на практиці означає підтримувати позицію панівних соціальних верств. Нейтралітет у цьому питанні неможливий. [Слід] усунути можливість привласнення невеликою групою осіб доданої вартості, яку виробляє переважна більшість населення, а не апелювати до лірики соціальної гармонії. Маємо будувати соціалістичне суспільство — більш справедливе, вільне й гуманне, — а не суспільство фальшивого примирення та вдаваної рівності».Теологія визволення надихнула мільйони людей в Латинській Америці та світі загалом, але вища церковна ієрархія, звісно, була нею невдоволена — свого часу їй протидіяли і папа Іван Павло ІІ, і майбутні папи Бенедикт і Франциск. Дехто з її представників, як бразилець Леонардо Бофф чи нікарагуанець Ернесто Карденаль, поривали з офіційними структурами чи були позбавлені сану, дехто взагалі пішли партизанити й загинули, як колумбійський капелан Каміло Торрес. Проте провідній фігурі течії, Ґутьєрресу, вдалося уникнути цієї долі, натомість богословський авторитет залишався непохитним, а його праці визнали «ортодоксальними» — він очолював комісію «Справедливість і мир» і навіть видав книгу в співавторстві з Ґерхардом Мюллером, префектом Конгрегації доктрини віри (колишньої інквізиції). Єдина зміна в його статусі — перехід від єзуїтів до домініканського ордену на схилі літ.
- ^ Аргентинсько-мексиканський автор Енріке Дуссель, виходячи з теології визволення, марксизму, теорій залежності й екзистенційної феноменології Емануеля Левінаса, формулював свою версію «філософії визволення», будучи останнім живим з її засновників (Леопольдо Сеа, Артуро Роїг, Родольфо Куш, Освальдо Адельмо, Хуан Карлос Сканноне).Після національного університету Куйо в Мендосі він отримав ґрунтовну освіту в Європі (філософську в Мадридському університеті Комплутенсе та Сорбоні, богословську в Майнці та Мюнстері), вивчав іврит і арабську, займаючись ручною працею в кооперативі єзуїта Поля Ґотьє в Назареті. Повернувшись до рідної Аргентини, він ще до військового перевороту 1976 і встановлення брутальної диктатури відчув скочувавання держави до атмосфери «Брудної війни» та терору проти всіх запідозрених у лівих симпатіях: викладач етики Дуссель дедалі частіше ставав мішенню насильства, отримував погрози розправи, в його помешканні підірвали бомбу, його звільнили з університету, закрили його публікації та заборонили його книги. В 1975 йому довелось тікати як політичному емігранту в Мексику, де він надалі викладав у Національному автономному університеті Мексики (і навіть тимчасово очолював його), періодично читаючи курси в вишах інших країн.Дуссель залишив по собі більше половини сотні книг з політичної філософії, онтології, теології, латиноамериканської історії та політики, політекономії, етики та естетики, думки Апеля, Рікера, Рорті, тритомник щодо творчості Маркса (йдучи врозріз із тенденціями відходити від неї, Дуссель наприкінці ХХ ст., навпаки, з критика марксизму став його захисником). У його програмній праці, яка так і називається — «Філософія визволення», де він тезово викладає своє вчення з перспективи народів, як тоді це називали, «третього світу», протиставляючи її наративам «центру» (США, Європи, СРСР) як історично-конкретну екстеріорність, «іншість» стосовно капіталістичної тотальності.У східноєвропейському регіоні Дуссель/Дюссель практично не відомий, за винятком його, здається, єдиного перекладеного кириличними літерами матеріалу «Религиозный фактор в латиноамериканском революционном процессе» в збірці «Революция в церкви? Теология освобождения: Документы и материалы», йому присвячені хіба що глава з так само «перебудовної» збірки «Из истории философии Латинской Америки ХХ века» та згадки в монографії Анатолія Денисенка «Теологія визволення: ідеї, критика, перспективи», першій українській праці на цю тему. Тож чи не єдиний україномовний виклад думки Дусселя пропонує перекладений на «Спільному» розділ «Між полюсами політики та теорії: розвиток академічного марксизму з 1960-х років до сьогодення» з книги Яна Гоффа.
- ^ Луїс Еспіналь був єзуїтом, богословом, журналістом, поетом, режисером, кіномонтажером, кінокритиком, класичним філологом, правозахисником і учасником робітничого руху. Він покинув франкістську Іспанію через цензуру і присвятив себе місіонерству та служінню болівійському народу. Зокрема, допомагав родинам шахтарів-страйкарів і приєднався до їхнього голодування, оголошеного профспілковою активісткою Домітілою Барріос де Чунгарою, яке зрештою призвело до падіння авторитарного режиму і проведення перших за понад десятиліття виборів. Він написав близько десятка книг про кіно та зняв не менше документальних фільмів. Як і на батьківщині, був змушений залишити телебачення (через інтерв’ю з партизаном Армії національного визволення, створеної Че Геварою), однак продовжив співпрацювати з пресою і радіо.Оскільки священник-журналіст викривав жахливу корупцію у військовій верхівці, її зв’язки з організованою злочинністю та наркотрафіком, його викрали на виході з кінотеатру, піддали тортурам і вбили. Отець Еспіналь фактично став першою жертвою майбутнього «кокаїнового перевороту» зі «списку на ліквідацію» генерала Гарсія Меси і його підручного — офіцера-наркоторговця Арсе Гомеса. За кілька місяців вони скинуть виконувачку обов’язків президента Лідію Гейлер Техаду — родичку та політичну опонентку Гарсія Меси, троцькістку в молодості і помірковану ліву згодом, — аби не дати їй від імені парламенту передати владу демократично обраному лівоцентристському кандидатові. Першою ж акцією перевороту став штурм штаб-квартири профспілки Болівійський робітничий центр, де було вбито кілька десятків людей. За наступний рік режим гарсіамесистів, який був — навмисно не придумаєш — прямим союзом кримінальників і буквальних нацистів (включно з гестапівським «катом Ліона» Клаусом Барбі та десантом європейських неофашистів), забере ще 2 тисячі життів.
- ^ Причому всередині перонізму він після брутального розгону студентів і викладачів у «Ніч довгих кийків» підтримував зовсім не його профспілково-лівохристиянський фланг, з якого виросли міські партизани-«Монтонерос», а праву, місцями відверто неофашистську «Залізну гвардію» і навіть певний час був її духовним радником (а на нього самого помітний вплив мала філософія одної з інтелектуальних лідерів групи, гегельянки Амелії Подетті). Цікаво, що представників течії теж неабияк розкидало ідеологічно: дехто залишилися правими націоналістами та клерикалами, дехто зблизилися з троцькістами та маоїстами, дехто влилися в мейнстрім, а решта виродилася в містичну секту з самопроголошеним антипапою.
- ^ Ромеро, якого було канонізовано 14 жовтня 2018 року разом із Папою Павлом VI, став мучеником на світанку сальвадорської громадянської війни 1980 року, коли загинув від рук ультраправих «ескадронів смерті».Спочатку монсеньйор Ромеро зовсім не був прихильником теології визволення — він дотримувався доволі поміркованих поглядів. Але не міг миритися з соціальною нерівністю та терором, розв’язаним головорізами з «Союзу білих воїнів». Коли у 1977 році було вбито близького друга єпископа, єзуїта Рутиліо Ґранде, це стало останньою краплею, що змусила Ромеро кинути виклик господарям країни: панівним класам, військовим та парамілітарним структурам. Зі своєї катедри він невпинно захищав пригноблених і знедолених, закликав припинити кровопролиття й тортури, вимагав від армії зупинити насильство і порушення прав людини — аж до меси 21 березня 1980 року, коли снайперська куля прошила серце архієпископа в момент, коли він піднімав Святі Дари. У 2015 році Франциск беатифікував архієпископа Ромеро; цю церемонію відвідало стільки ж сальвадорців, скільки й його похорон — чверть мільйона осіб, що зробило ці події наймасовішими маніфестаціями в історії країни.«Між тими, хто при владі й багатстві, та тими, хто в злиднях і переслідуванні — чий бік повинен обрати пастир? У мене немає сумнівів. Пастир має бути зі своїм народом», — писав покійний Ромеро. «Сили олігархії, можливо, здобудуть короткочасну перемогу, але наш народ заявить про себе і рано чи пізно переможе... У серці сальвадорського народу завжди має палати полум’я соціальної справедливості».
- ^ На питання щодо цього Папа був змушений нагадати, що з суто соціологічної точки зору на Євангеліє не лише він, а й Ісус вважатимуться комуністами. А коли Рауль Кастро виголосив: «Я читав усі виступи Папи, і якщо він так триматиме, то теж повернусь до молитов і до церкви, без жартів», — BBC довелось навіть викотити експлейнер, що Папа — не комуніст.
- ^ З християнського боку на зустрічі був представлений рух Фоколярів, мета яких — мир, єдність і подолання забобонів спільно з усіма людьми, що дотримуються «Золотого правила моралі», незалежно від того, яку релігію вони сповідують (чи не сповідують жодної).
- ^ При цьому одним із останніх кроків Франциска перед госпіталізацією в 2025 році була критика більшості американських єпископів за їхню мляву реакцію на накази адміністрації Трампа про масову депортацію та віце-президента Венса за викривлення тим вчення ordo amoris, що насправді заохочує католиків брати участь у справах милосердя.
- ^ Український переклад за посиланням https://www.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_uk.pdf.
- ^ Недарма у знятому в голлівудському стилі кліпі бразильських активістів Папа поставав як супергерой, якого Ісус тренує на боксерському рингу боротися зі зловісним власником нафтогазової корпорації, а ліва політична сатира з Австралії, The Juice Media, відповіла на ініціативи Ватикану креативом «Папа Франциск: 10 кліматичних заповідей».
- ^ Український переклад за посиланням https://www.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti_uk.pdf.
- ^ Берк взагалі займає одну з крайніх позицій всередині католицизму, далі якої лише повне неприйняття рішень ІІ Ватиканського собору та процесів церковного оновлення, як у лефевристів або традиціоналістських відкольників (для яких неприпустимим нововведенням є вже служіння мес національними мовами, а не строго латиною за Тридентським обрядом). Характерно, що серед тих відколів найконсервативніших седевакантистів (які не визнають пап після цього собору), котрі найгучніше проклинали Католицьку Церкву за «відступництво від світла істинної віри», були такі очолювані шахраями та ґвалтівниками культи, як «Пальмарська церква».