Як французькі кур'єри борються за кращі умови праці

  • 29 August 2019
  • 966
Як французькі кур'єри борються за кращі умови праці

На початку серпня кур’єри платформи доставки їжі Deliveroo розпочали один із найбільших страйків із часу її запуску у Франції. Хоча ми звикли до щорічних літніх рухів протесту, цей, схоже, швидко стає популярним серед кур’єрів по всій країні та серед громадськості – як у сенсі висвітлення в ЗМІ, так і в сенсі підтримки з боку «споживачів». 

 

"Вибір тактики часткового страйку дозволяє підтримувати як фінансовий, так і символічний тиск."

 

Тож страйкарі застосовують стратегії блокування, бойкотування, відключення та медіатизації. Вони мають на меті водночас ударити по гаманцю платформи, не виконуючи замовлення, натиснути на ресторани, аби ті принаймні тимчасово припинили співпрацю із системою, і більше нагадувати людям на вулицях та в ЗМІ про реальні умови праці. А вибір тактики часткового страйку (організовувати акції та пікетування один-два дні на тиждень, щоб не повністю позбавляти протестувальників зарплатні) дозволяє підтримувати як фінансовий, так і символічний тиск. І це тієї пори року, коли невелика кількість замовлень не дозволяє масово блокувати доставки.

 

 

I. Іскра, що підпалила порох

Зміна системи тарифів

Як і щоліта, Deliveroo користається зниженням обсягу доставок та меншою кількістю активних кур’єрів (їм пропонують не працювати впродовж липня й серпня, щоб компенсувати нестачу замовлень), аби нав’язати працівникам зменшення тарифів, яке вони не матимуть змоги оскаржити. Мало-помалу стабільніші заробітки поступилися місцем набагато мінливішим доходам, через що становище кур’єрів стало ще хиткішим.

 

"Коли в жовтні мінімальний тариф знизили (у Парижі — з 5,3 євро за замовлення до 4,7), кур’єри розгорнули національний рух протесту."

 

• Отже, влітку 2017 року Deliveroo вирішила анулювати договори про погодинну оплату (на той час — 7,5 євро/год. + 2-4 євро за кожну доставку), щоб змусити кур’єрів або погодитись на відрядну оплату (5,75 євро за доставку), або просто піти геть. Тоді платформа Deliveroo активно розвивалася, через що відрядна оплата була вигіднішою. Утім, цей маневр дозволив позбутися кур’єрів, які працювали давно та могли ставити більше вимог. Через збільшення відстані доставки така система поступово стала набагато менш вигідною.

• Тому в червні 2018 року ввели нову систему тарифікації «за відстанню», яку ми детально описували в цій статті. Тоді оплата за доставку стала змінною: відтепер у неї входила фіксована сума у 2 євро за прийняття замовлення, а також змінна частка, яка вираховувалася за незрозумілою системою з урахуванням відстані (по прямій), часу, кількості активних кур’єрів, а також інших параметрів, яких не знає навіть персонал Deliveroo France. Утім, система змінної тарифікації все одно гарантувала сталий мінімальний щомісячний прибуток.

 

 

Ця система змінної тарифікації була вигіднішою за попередню, враховуючи збільшення відстані доставки (спершу обмежена до 5 км включно з доїздом до ресторану, зараз вона може досягати 10 км, а в деяких зонах і більше) та вищі тарифи (до 7—8 євро за замовлення на не особливо велику відстань). Однак коли в жовтні мінімальний тариф знизили (у Парижі — з 5,3 євро за замовлення до 4,7), кур’єри розгорнули національний рух протесту, про який ми розповідали вам у цій статті. На початку квітня кур’єри 16 округу Парижа також розгорнули інший рух, менш помітний і радше локальний, у районі площі Віктора Гюґо.

 

Про протести українських кур'єрів Glovo читайте тут.

 

Таким чином, перед страйкарями та мобілізованими кур’єрами постануть чималі труднощі: їм доведеться підтримувати рух упродовж місяця, коли замовлень зазвичай надходить дуже мало, що обмежує їхні можливості виступати проти системи доставки та порушувати її роботу.

 

Кінець мінімальних тарифів

30 липня 2019 року Deliveroo повідомила кур’єрам про кінець мінімальних тарифів. Раніше вони становили приблизно 4 євро за доставку (залежно від міста), а відтепер можуть упасти до 2 євро за замовлення, час виконання яких оцінюється в менше ніж 10 хвилин (не враховуючи очікування в ресторанах, що іноді займає кількадесят хвилин).

Групи кур’єрів у різних містах Франції та округах Парижа одночасно зупинили роботу: вони об’єдналися, щоб масово відмовлятися від замовлень або блокувати окремі доставки. Тоді за допомогою додатків-месенджерів (WhatsApp, Telegram, Snapchat тощо) рух зосередився довкола кількох місцевих лідерів, яким пізніше почали допомагати кур’єрські асоціації, як от Колектив незалежних кур’єрів (CLAP) у Парижі, профспілка кур’єрів Бордо Генеральної конфедерації праці в Бордо, Bikers nantais в Нанті, а також довкола профспілки безробітних та незахищених працівників CGT у Ліоні.

 

 

ІІ. Протокол першого тижня мобілізації

Перші організовані протести відбулися на вихідних 3—4 серпня. До руху приєдналося з десяток міст, зокрема Безансон, Тулуза, Мюлуз та Страсбурґ. У кожному з міст зібралося близько тридцяти кур’єрів, тож стратегія, здавалося, полягала радше у відмові приймати замовлення, аніж у блокуванні доставок. Таким чином, у Безансоні та Страсбурзі приблизно сорока кур’єрам вдалося зупинити роботу служби на цілий вечір.

 

"Страйкарі переходити від ресторану до ресторану та гудіти в клаксони, поки персонал не погодиться вимкнути планшет і відключитися від платформи."

 

У Парижі центром страйку стала Площа республіки. О сьомій годині вечора там зібралося 200 кур’єрів: після кількох виступів та колективного вибору стратегій вони на весь вечір розійшлись по точках блокування. Страйкарі повністю заблокували кілька «епіцентрів» зі скупченням дуже популярних серед клієнтів ресторанів, звідки не доставили жодного замовлення. Від Площі республіки рушило кілька «летючих пікетів», які мали на меті блокувати ресторани в трьох різних напрямках. Страйкарі переходити від ресторану до ресторану та гудіти в клаксони, поки персонал не погодиться вимкнути планшет і відключитися від платформи. Блокували заклади також у районах Монпарнасу та площі Кліші. 

 

 

Так само діяли і в середу 7 серпня. Загалом блокування проходили легко, але якщо в одних ресторанах до страйкарів ставилися з розумінням, в інших запам’ятали їхні обличчя та погрожували їм згодом.

 

Субота, 10 серпня: штурм кухонь Deliveroo Editions

Після того, як ми блокували ресторани в суботу 3 серпня та в середу 7-го, у суботу 10 серпня ми зібралися на Площі республіки, щоб цього разу піти в наступ на кухні Deliveroo Editions в Сент-Уані та Курбевуа (передмістя Парижа. — прим. пер.). У цих двох гігантських центрах розміщується по 12 кухонь найшикарніших мереж ресторанів Парижа (Blend, Little Italy, Pokawa, Le Petit Cambodge тощо), де готують їжу, призначену виключно для доставки. Ці «dark kitchens» — одна з підвалин стратегії розширення Deliveroo в передмісті, тож вони стали важливою ціллю страйку кур’єрів, яких також називають «зеленими жилетами».

Разом діставшись до Сент-Уана від Площі республіки, ми розбились на групи приблизно по тридцять осіб і розійшлись на точки блокування. Окрім цього, у самому Парижі відбувалися й інші пікети: поблизу станції метро Сантьє та в районі Монпарнас. Кухні в Сент-Уані не захотіли зачинятися до 22:30, офіційної години закриття. Ми були змушені залишатися на місці, щоб звідти не доставили жодного замовлення, а от кухні в Курбевуа дуже швидко здалися й зачинилися достроково. Тому кур’єри мали змогу заблокувати інші заклади поблизу, зокрема Burger King у Неї та на авеню Ваґрам.

 

 

На серпень заплановано ще багато акцій протесту, а у вересні почнеться велика мобілізація, якщо тільки Deliveroo не погодиться на наші вимоги, а саме: підвищення цін на доставку, встановлення мінімальної погодинної оплати, повернення надбавки за роботу в негоду та припинення необґрунтованих звільнень.

Ви також можете підписати петицію на підтримку кур'єрів.

 

ІІІ. Питання менеджменту через алгоритм

У контексті попередніх рухів протесту ми бачимо, наскільки працівникам подібних платформ важливо чітко розуміти, як працює алгоритм у тому, що стосується розподілу замовлень, планування роботи й тарифікації. Деякі необхідні для доставки дані доступні одразу (час очікування в ресторанах, адреса доставки, яка видається на самому початку), проте одна зі стратегій Deliveroo для зниження тарифів полягає в приховуванні правил тарифікації, що стали випадковими та індивідуалізованими.

 

"Що більше кур’єрів розподіляють між собою замовлення, то менше бонусів платформам доводиться роздавати."

 

Кожна зміна способу тарифікації має на меті не стільки знизити ціну за одиницю продукції, скільки ускладнити систему. У Deliveroo тарифікація перейшла від фіксованої погодинної ставки (7,5 євро/год) зі змінною надбавкою в 2-4 євро за кожну доставку до системи, де оплата залежить лише від кількості виконаних замовлень. Зазвичай ці зміни супроводжуються безліччю різних бонусів, які поступово зникають: надбавка за роботу в негоду, у вихідні, премії за обсяг (наприклад, 5 євро за 10 виконаних доставок). Те, що кур’єри знають усі деталі доставки, крім подробиць щодо встановлення ціни, з часом дозволяє платформам, які збирають дані про відмови від замовлень, зрозуміти, до якої суми працівники готові опуститися і за якої мінімальної платні якість роботи не знижується. З такою системою «динамічного встановлення» цін немає жодних гарантій, і ціни завжди врешті-решт падають, а бонуси — зникають.

 

 

Ця система також спирається на так звану «ґейміфікацію» роботи, тобто застосування «ігрових» механізмів у сфері, що не стосується ігор. Це дозволяє залучити працівників, які через схильність до гри погоджуються виконати завдання, які за звичайних умов, можливо, виконувати б не стали. «Заохочувальні» ігрові бонуси типу «заробіть X євро за Y доставок за 4 години» працюють дуже непередбачувано. Для платформи головне питання таке: «Якщо кур’єр погоджується на X євро за Y доставок сьогодні, то чи погодиться він на менші гроші за більшу кількість доставок завтра?». І це постійно повторюється, поки не набереться достатня кількість активних кур’єрів. Ще більше причин таким платформам набирати роздутий штат (що коштує недорого, але зменшує прибутки кур’єрів) дає така закономірність: що більше кур’єрів розподіляють між собою замовлення, то менше бонусів платформам доводиться роздавати. Так зазвичай відбувається у фірмі Nestor, що пропонує вигіднішу оплату обсягів, досягнути яких неможливо. З останнім зниженням тарифів Deliveroo пропонує надбавку, розмір якої залежить від кількості прийнятих поспіль замовлень. Однак деякі доставки абсолютно неможливі або ж такі невигідні, що не становлять жодного інтересу. Deliveroo отримує від цього суцільні вигоди, адже така система дозволяє автоматично підтримувати дисципліну та керувати кур’єрами через алгоритм.

Певна річ, таку політику має супроводжувати велика плинність кадрів: тим, хто не погоджується на занизьку оплату, вказують на двері (якщо вони не йдуть самі). Тоді приходить багато нових працівників, яких привабили попередні тарифи, і вони, врешті-решт, звикають до нових.

Переклала Елла Євтушенко за публікацією: Agitations, 2019. Gilets Verts vs. Deliveroo : Récit de la première semaine de mobilisation des livreurs. Available 29.08.2019 at: [link].

 

Читайте також: 

Одним кліком. Чому кур'єрам час натиснути на Glovo-Україна (Віталій Дудін)

Рабочее сопротивление на складах Amazon в Польше

Гроші та відчай на фасадах: історія будівельника Колі (Діна Артеменко, Міла Григоренко)

Смерть робітника, або Як працює Державна регуляторна служба (Артем Тідва)

Leave a Comment